Review: Mansions of Madness 2nd Edition

Mansions of Madness
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Gisteren hebben we met een groepje de volledige ervaring gehad van Fantasy Flight Games “Mansions of Madness”, de tweede versie inclusief ondersteuning van de App. Onze eigen Olivier kende het spel al en heeft de rest van de groep licht door het spel geloodst, maar eigenlijk is Mansions of Madness niet een ingewikkeld spel: zeker niet met de App erbij. Als je voor het eerst de inhoud van de doos ziet denk je er allicht anders over en stromen de kaartjes en tokens (in typische Fantasy Flight style) over.

Potentiële spoiler alert: dit artikel heeft betrekking op het derde scenario. Lichte story spoilers kunnen voorkomen.


In Mansions of Madness ben je een groepje onderzoekers die in een H.P. Lovecraft verhaal worden los gelaten om een mysterie op te lossen met alle occulte horror van dien.  Er zijn een aantal scenario’s die je direct kan beginnen, en het verhaal wat wij hadden ging over een Familie die gestalkt werd in een groot landhuis. Gaandeweg moesten we er achter komen wie er in het huis leefden, hoe hun connecties met elkaar waren, waar ze precies zo bang voor zijn, en hoe we dit duistere kwaad konden stoppen.

Elke speler heeft zijn eigen karakter die allemaal hun eigen sterktes en zwaktes hebben. Zo was mijn karakter Rita Young, een jonge atlete, die het vooral van kracht en snelheid moest hebben, maar het lastig heeft met invloed uit te oefenen op anderen. Olivier zijn karakter “William Yorrick” was dan weer erg gemiddeld en was niet fantastisch in iets specifieks, maar ook niet erg slecht in weer iets anders. Agatha Crane was ook mee, en zij was weer erg goed in het ontcijferen van cryptische boodschappen, maar fysiek was ze weer erg zwak.

Het uiteindelijke complete bord: gaandeweg wordt het huis steeds groter.

De App hebben we gebruikt zodat we met vier man tegen het bord konden spelen. Tijdens het opstarten van de game moet je eerst de software laten weten welke versie je hebt zodat er geen vreemde kaartjes gebruikt werden die je niet in je bezit hebt. Er wordt een verhaal geschetst en de angstaanjagende geluiden uit de laptop zorgen voor een gespannen sfeertje. Na de introductie wordt er verteld welke kamer je neer moet zetten en waar je onderzoekers het huis binnenlopen. Ook wordt er verteld welke counters je waar neer moet leggen. Als eenmaal de “Investigator Phase” begint keer je weer terug naar het daadwerkelijke bord, en mogen de spelers hun karakters bewegen, onderzoek plegen, met mensen praten en het huis verkennen. Ik kies er voor om een sprintje naar de dichtstbijzijnde foto’s te trekken en onderzoek deze om te weten te komen wie er allemaal in het huis wonen. Het bewegen van je karakter telt als een actie, en het onderzoeken van de counter (de familie foto’s) is mijn tweede actie waardoor mijn beurt voorbij is. Het onderzoeken is simpelweg een klik op de counter in de App waarna verteld wordt wat ik moet doen en op welke statistieken ik een test moet maken.

De interface van de App. Dit is te downloaden op android en apple telefoons en tablets, maar ook gratis te downloaden op Steam.

Een test nemen is simpel. Verteld wordt op welke statistiek je moet testen en hoeveel “successen” je moet hebben. Elk karakter heeft een karakterkaart waar alle statistieken op staan. Zo moest ik een test maken op “Observation”, wat bij mij 3 is. Ik rol de dobbelstenen en ik krijg 1 pentagram icoon, 1 vergrootglas icoon en een blanco. Blanco’s rollen is geen succes, pentagrammen zijn wel successen en vergrootglazen zijn potentieel successen: Ik mag namelijk eventueel verzamelde “Clues” inzetten om 1 vergrootglas te veranderen in een succes. Je vult in de app in hoeveel successen je hebt en daarna wordt er verteld of je het hebt gehaald of niet. Helaas is mijn Observation test te laag en krijg ik het laatje niet open gefriemeld. Volgende beurt beter…

Af en toe moet je ook een puzzel oplossen om verder te komen of een item kan bemachtigen. Zo kregen we een Slider puzzel, waar je blokjes uit de weg moest schuiven om een goud blokje vrij te maken. Ook kwam er een Mastermind-achtige puzzel langs en een puzzel waarin je blokjes horizontaal en verticaal moest verwisselen om zo het juiste plaatje te kunnen vormen. Elke puzzel heb je een aantal stappen voor afhankelijk van je karakter zijn statistieken en eventuele clue tokens die je kan opofferen om meer zetten te krijgen.

Mijn Karakter sheet tegen het einde van de game

Hierboven zie je hoe je karakter gaande weg verbeterd en verslechterd.

1: Equipment. Je krijgt al twee equipment kaarten in het begin van het spel en dit geeft je bepaalde bonussen. Soms heb je specifieke items nodig om een bepaalde actie te kunnen ondernemen. Je vind tijdens je onderzoek meer items, betere items en items die je beter kan geven aan je medespelers. Ook verzamel je objecten die je nodig hebt om je onderzoek af te ronden. Als laatste vind je ook magische toverspreuken die een mooi effect hebben op je spel, maar ook vaak negatieve gevolgen met zich meedragen…

2. Je Karakterkaart met alle statistieken die je nodig hebt. Totaal heeft mijn karakter 9 Health en kan dus veel klappen vangen. Ik heb maar 5 Sanity en hoe vaker ik Horrors zie, hoe geschifter ik wordt.

3. Mijn verzamelde Horror: Tijdens dit stadium van het spel ben ik al bijna “Insane” verklaard wat nadelige gevolgen kan hebben voor de opdracht, het onderzoek en de andere spelers… hier over later meer.

4. Mijn Health: Ik heb tot nu toe 4 schade opgelopen, waarvan één kaart Face-up gedraaid moet worden voor extra effecten.

Paniek? Claustrofobie? Wat voor ernstige effecten zou je nu al voor je hebben liggen zonder dat je het weet?

Een van de leuke gimmicks van het spel is de random effects die kunnen gebeuren omdat je sommige kaartjes moet omdraaien. Zo heb ik een prachtige spreuk die er voor zorgt dat mijn karakter Gefocused wordt (waardoor ik geen clues hoef op te offeren om meer successen te verkrijgen tijdens een worp), maar het kaartje zegt ook dat als ik deze spreuk “Feed the Mind” heb gecast, dat ik deze moet omdraaien en de effecten moet uitvoeren, waarna je een nieuwe “Feed the Mind” kaart krijgt met weer een ander effect. Zo weet je nooit wat voor nadelig effect je karakter kan krijgen. Ook Horror kaartjes en Health kaartjes hebben extra effecten als je ze face-up moet draaien. De app legt precies uit wanneer je dit moet doen en je mag ze dan ook niet van te voren omdraaien.

Als alle investigators gelopen, onderzocht en gevochten hebben begint de Mythos Phase! Een fase waarin het bord en de app zich tegen de Investigators keren en de monsters hun ding doen. Opeens kunnen er monsters door de ramen springen, de lampen kunnen zo maar overal uitgaan of de kaarsen die je in je handen hebt ontvlammen in een inferno waarna het huis in de fik kan vliegen. De Mythos phase kan erg angstaanjagend zijn, vooral als je al niet zoveel Health of Sanity meer over hebt… Soms wordt er een random karakter uitgepikt die een test moet uitvoeren want anders weet het kwaad hem al een klein beetje te claimen: alles kan en je weet nooit wat er komt!

The Horror! THE HORROR!!!

En dan gebeurt het: Een gigantisch monster knalt de zolder binnen! Ik weet nog snel een dynamietstaaf op zijn hoofd te gooien, maar zelfs dat weer houdt mijn karakter niet om een zenuwinzinking te krijgen en ik moet mijn laatste Horror kaartje pakken: Ik ben officieel nu Insane! Ook Mike kan de laatste horror niet verkroppen en wordt ook gestoord.

Opeens veranderd het hele spel voor mij! Ik krijg een totaal nieuwe objective omdat ik bezeten wordt waardoor de win-conditie van het hele spel opeens 180 graden draait: Ik sta er alleen voor en moet één medespeler met een Bladed Weapon weten zien te raken. Gelukkig heeft Marco mij een paar beurten geleden een Machete gegeven, dus ik heb de tools alvast in handen… Ik probeer Olivier nog over te halen om in een ander hokje te gaan staan dan de andere medespelers (ik mag namelijk één enkele medespeler slaan die alleen in een hokje staat, en dat was helaas niet het geval…) en met zijn krachtige schietwapen te schieten, maar Olivier is vast beraden het monster een klap voor z’n kneiter te geven met een Crowbar. Hij raakt een eerste keer, en zelfs een tweede keer! Waardoor het monster verslagen wordt. Had ik nou maar niet die dynamietstaaf gegooid, dan had ik een kans! Argh!Geen offers voor de Black Goat!

De laatste scene in het spel: Ik sta onderin het hokje, hopend dat één karakter een stap naar achteren doet…

Dit was de eerste keer dat ik Mansions of Madness heb gespeeld en ik vond het fantastisch! Het teamwork in het begin, de onderzoeken die je moet plegen, de puzzels die langskomen, de occulte horror, alles werkt prima en is veel simpeler dan de boeken (en hoeveelheid kaartjes en tokens) doen vermoeden. Ook de twist in de vorm van Insanity was een leuke verassing die ik niet zag aankomen. Het aantal scenario’s is voor een kleine betaling flink uit te bereiden waardoor je dit spel nog vaak kan spelen. De Replay-factor als je eenmaal alle scenario’s hebt gehad is allicht niet heel groot, maar door de random effecten niet een totale zonde. Er zijn ook behoorlijk wat uitbreidingen te vinden voor Mansions of Madness, dus de kans dat je ze allemaal hebt uitgespeeld en weer van voren af aan wilt beginnen met de eerste scenario’s nog vers in je geheugen is niet al te groot. De miniaturen zijn niet van bijzonder hoge kwaliteit als je andere miniatuurgames gewend bent, maar hun doel, en wat ze representeren is overduidelijk.

Normaal gesproken hebben we de basisgame van Mansions of Madness 2nd edition in de winkel staan, maar als je de game wilt hebben (en dit is zeker aan te raden!) je kan altijd even reserveren door een ticket aan te maken wat je hier kunt doen.

Tot nu toe zijn er 4 uitbreidingen beschikbaar, allen te verkrijgen in Tabletop Kingdom:
Beyond the Treshold
Streets of Arkham
Recurring Nightmares
Supressed Memories

 

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

One thought on “Review: Mansions of Madness 2nd Edition

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *