Star Wars: Armada – Wave 6 Light Carrier Preview

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Vorige week is Wave 6 eindelijk in de winkel te koop! Twee nieuwe klasses om in je gigantische ruimte slagen te gebruiken en weer tientallen nieuwe kaartjes en upgrades. Vandaag kijken we even met wat extra aandacht naar een bizar Imperial schip: de Imperial Light Cruiser!

Een stukje geschiedenis: De Light Cruiser, ook wel Quasar Fire-class Cruiser-Carrier (En soms ook Bulk Cruiser) genoemd, is een modulair schip, oorspronkelijk ontwikkeld door de SoroSuub Corporation. Het bootje is eerder de revue gepasseerd in 1998 in de video game Star Wars: Rebellion, maar in korte historie is hij vooral bekend uit Star Wars Rebels. Deze schepen waren van origine Cargo Freighters, maar veel ervan zijn omgebouwd tot een soort klein vliegdekschip, waaruit The Imperium eenvoudig fighters kon vervoeren en lanceren (de meeste TIE’s missen namelijk een Hyperdrive). Met ongeveer 250 personeel aan boord valt dit schip onder een “klein” schip in Armada.

De Quasar-Fire class I kost even veel als de Arquitens-class Light Cruiser, en nagenoeg evenveel als de Gladiator 1-class Star Destroyer. Hij heeft minder schilden dan beide genoemde schepen, maar wel een Hull Point meer. Helaas mist hij ook een defense token, waardoor hij uiteindelijk toch iets zwakker is dan zijn andere lichte cruisers. Zijn kracht zit hem dan ook in het vervoeren van Fighters: Dit is namelijk gelijk aan de Imperial Class Star Destroyers en dat is vrij uniek voor een schip van die grootte. Verwacht dat je vaak de Squadron-command dial gaat gebruiken, zeker in combinatie met de mogelijke upgrades. Zelf is de Quasar-Fire niet heel zwaar bewapend. Vooral Medium range Ion Cannons geven support aan de fighter Squadrons, en de Quasar-Fire II brengt gelimiteerd Long Range wapens mee. Heel bewegelijk is hij ook niet, maar doet niet onder aan de Gladiator.

De Quasar-Fire kent 3 titles:

– Stronghold (Zorgt er voor dat vriendelijke Swarms minder snel geraakt worden op afstand 1-2)

– Squall (Geeft 3 vriendelijke squadrons meer movement op close-medium afstand en zorgt voor herpositionering van deze squadrons)

– Persuant (Geeft de mogelijkheid om je Dial om te toveren naar een Squadron Dial)

Tevens komt er een nieuwe Commander bij kijken:

– Admiral Sloane (Vriendelijke Squadrons zijn een stuk effectiever als Sloane je vloot rond commandeert)

 

Andere leuke kaartjes zijn:

– Disposable Capacitors (Offensive Retro-fit: Voor één beurt mag je schip blauwe dobbelstenen rollen op Close-Long range)

– Boarding Troopers (Weapons Team: Op korte afstand stuur je troopers die vijandelijke schepen saboteren, waardoor defense tokens automatisch gespend worden)

– Boarding Engineers (Weapons Team: Op korte afstand maken deze jongens de damage op een vijandelijk schip nóg erger)

– The Grand Inquisitor (Officer: Zorgt voor een aanpassing van je snelheid als de vijand dat ook doet)

– Hondo Ohnaka (Officer: Geeft de mogelijkheid om Command Tokens op andere schepen te leggen, maar de vijand mag dit ook doen…)

De Quasar-Fire class is een vreemd schip. Normaal gesproken betekent een Imperial vloot vooral veel schade proberen uit te delen en het liefste op zo’n groot mogelijke afstand. Dit schip zorgt dat Squadron lijsten een goeie boost krijgen. Ik ben allicht niet van mening dat ze dit hard nodig hadden, vooral als Mayor Rhymer mee gaat doen. Maar als je, zoals ik, van een zwerm TIE-Fighters houdt, en je vind dat ze wel wat meer mogen doen dan enkel Rebel squadrons irriteren, dan is dit schip een must. Sowieso vind ik dat de “Rapid Launch Bays” absoluut mee moet op dit schip. Als mooie extra kan ik eindelijk ook TIE-Bombers in zetten en hoef ik me geen zorgen te maken over de relatief trage snelheid van die squadrons.

Persoonlijk speel ik de Quasar-Fire dan ook als een echte carrier: Hij lanceert langzamere squadrons, hij helpt squadrons met het winnen van Rebel Fighters om vervolgens zo veel mogelijk ellende te dirigeren naar het dichtstbijzijnde vijandelijke schip. Als voorbeeld:

  • Quasar Fire Class-II Cruiser-Carrier
    – Squall
    – Flight Commander
    – Booster Comms
    – Rapid Launch Bays

Voor nog geen 70 punten heb je deze Cruiser die vooral gericht is op Support van je Squadrons op langere afstand. Je mag namelijk op Close-Long range 5(!) squadrons activeren met een Squadron Command. Altijd een feestje. Daarnaast zorgt Squall ervoor dat achterblijvers (of Squadrons die hun missies succesvol uitgevoerd hebben) sneller naar hun volgende vijand kunnen doorstromen.

Een andere optie is:

  • Quasar-Fire Class-I Cruiser-Carrier
    – Stronghold
    – Flight commander
    – Rapid Launch Bays
    – Point Defense Reroute

Iets meer dan 70 punten, deze is meer gericht om zwaardere squadrons sneller dichterbij te brengen, en zodra ze dichterbij zijn, support te bieden. De Point-defense Reroute is niet super effectief aangezien de cruiser maar 1 blauwe anti-squadron dice heeft, maar goed, hij mag Critical Hit icons wel re-rollen. Het is iets. Rapid Launch Bays zorgen er voor dat langzame squadrons sneller op locatie zijn. Vergeet niet, dat als je ze neerzet via je Squadron Command, ze niet mogen bewegen: maar wel schieten. Zo kun je bijvoorbeeld de YV-666, Firespray-31 en Lambda Class Shuttles sneller in combat krijgen. Zelf zorgt de Stronghold er voor dat TIE-Fighters en TIE-Interceptors automatisch Obstructed zijn voor vijanden. Door je squadrons slim te gebruiken kun je effectief de juiste vijanden vast zetten met je Swarms en die daar houden, en vervolgens doen je zware bombers het werk om dingen schade toe te brengen.

 

Hoe zou jij de Quasar-Fire gebruiken? Enig idee hoe je hem wilt upgraden, en welke rol vervult deze in jouw leger?

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *