Blood Red Skies (BRS) is een tijdje geleden al aangekondigd door het welbekende Warlord Games. Het heeft een tijd geduurd voor de vliegtuigen de Nederlandse kust hebben bereikt, maar wij kunnen nu ook met z’n allen genieten van Tweede Wereld Oorlog Fighter combat!
Het Spel
In BRS neem je het commando over een squadron of Flight group van een aantal gevechtsvliegtuigen tijdens de hoogtijdagen van lucht gevechten tijdens de tweede wereld oorlog. Alles tussen de Battle of Britain, via de Pacific Theatre, het Oostfront en Noord Afrika, tot de landingen op Normandië en de laatste gevechten rondom Berlijn. De vergelijking met X-wing is al snel gemaakt, maar behalve dat er vliegtuigjes rondvliegen houden de vergelijkingen al vrij snel op. BRS speel je uit de basisset met 6 tegen 6 vliegtuigen, te weten 6 Supermarine Spitfires Mk.2 van de RAF, en 6 BF-109 Messerschmitts van de Luftwaffe. Tijdens de game heeft Warlord games een “Advantage Mechanic” aan de game gekoppeld, waardoor verschillende hoogtes wordt weergegeven met een uniek ondergrondje van het vliegtuig. De vliegtuigen kunnen 3 standen hebben: Advantaged, Neutral en Disadvantaged. Dit is een belangrijk onderdeel van het spel wat vaak terug gaat komen en het spel tactisch erg uitdagend maakt.

Een vliegtuig kan alleen neergehaald worden als deze Disadvantaged is. Vliegtuigen kunnen elkaar alleen maar raken als de stand gelijk aan of beter is dan de verdediger. Dit geeft de moeilijkheidsgraad weer en biedt een stukje realisme. Immers, Dogfighting in de tweede wereld oorlog wordt in films en series erg geromantiseerd en in het echt was het verdraaid lastig een vijand neer te halen. Je kan een hit scoren op een vijand met Dobbelstenen. In een normale situatie mag je een aantal dobbelstenen gooien afhankelijk van je bewapening en je Pilot Skill: hoe hoger je skill, hoe meer dobbelstenen. Rol je een Ace of Spades, heb je een hit gescoord en wordt de vijand een Advantage niveau naar beneden gehaald.
Je beweegt je vliegtuigjes op basis van je piloten vaardigheid, net als in X-wing. Het voordeel is dan ook dat je niet steeds moet wachten tot je vijand is uit bewogen voordat jezelf aan de gang kan gaan. Dit zorgt voor genoeg dynamiek heen en weer en houdt je in het spel. Bewegen is simpel genoeg: je vliegtuig kan een aantal inches bewegen en voor game-veteranen zal het allemaal bekend aanvoelen. Meetstokje tegen je vliegtuig, vliegtuig bewegen, en een draai maken met behulp van een tweede tooltje. Allemaal vrij simpel. De lastigheid van het spel draait dan ook meer om hoe je je wilt positioneren. Wil je nu ideaal staan voor een goed schot? Wil je je hoger opstellen zodat je een grotere kans hebt later in de game? Keuzes maken het spel tactisch en strategisch en het is dan ook veel meer dan alleen maar poppetjes schuiven en dopjes rollen: Een beetje nadenken is een must. Elk vliegtuig kent 4 statistieken: Je Firepower (hoe veel machine guns heeft je vliegtuig en hoe zwaar zijn deze), je Agility (hoe behendig is je vliegtuig) en je Speed (hoe snel is je vliegtuig). Als laatste statistiek heb je de unieke Real MPH: ofwel, de op waarheid gebasseerde topsnelheid van je vliegtuigen, die gebruikt wordt als tie-breaker om te kijken wie er eerst mag bewegen.
Daarnaast heb je Trait cards in je hand: Kaarten die je tijdens het spel speelt om een extra effect mee te nemen met je vliegtuig. Als voorbeeld: Normaal gesproken mogen vliegtuigen enkel ná het bewegen een draai maken. Beweeg je langzamer, dan kun je sneller je draai maken zodat je goed uitkomt. Een Spitfire heeft de trait card “Tight Turn”. Als je deze in je had hebt, en je beweegt een Spitfire, mag je de kaart gebruiken om waar dan ook tijdens je beweging een draai te maken. Simpel om uit te leggen, maar moeilijk om goed te doen: een prima combinatie van factoren!

Uiteindelijk win je een spelletje Blood Red Skies door Boom Chits te scoren. In de Tweede Wereld Oorlog is Morele overwinning misschien net zo belangrijk, en piloten zijn ook maar mensen. Er is een kans dat je squadron intact toch er vandoor gaat omdat ze teveel schade hebben opgelopen, of bang zijn geworden. Boom chits geven dit aan. Zodra piloten teveel onder vuur komen te liggen daalt het moraal en hoort de overwinning aan de andere zijde. Dus verdediging moet je niet onderschatten!
Blood Red Skies is gemaakt door niemand minder dan Andy Chambers. Een bekend gezicht als je ooit Games Workshop spellen of Warlord Games spellen hebt gespeeld. Om een indruk te geven van de kwaliteit van de regels: Andy Chambers is verantwoordelijk geweest voor onder andere Warhammer 40.000 (2e, 3e en 4e editie), Epic 40k, Battlefleet Gothic, Bolt Action en meer.
Modelbouw
De modellen zelf zijn van een soort mix tussen plastic en resin. Ze zijn vervaardigd in een eigen kleur: Spitfires zijn bruin, Messerschmitts zijn grijs. Zo kun je direct uit de box een spelletje proberen. Maar de echte hobbyist zal het niet kunnen laten om er een kleurtje op te schilderen. De modellen zelf zijn, gezien de grootte (1 op 200 schaal) erg gedetailleerd en de paneel lijnen die erg belangrijk zijn bij miniatuur vliegtuigen komen goed tot hun recht. Sommige onderdelen van de modellen moeten nog wel even rechtgebogen worden, maar met een kopje warm water ging dit erg soepel. Aangezien het plastic af en toe wat hardnekkig is, is misschien een tweede correctie nodig.

De historici onder ons zullen ook veel lol beleven aan de kleurstellingen van de vliegtuigen. Wil je Noord-Afrika en de slag om El-Alamein naspelen? Sure, schilder je Spitfires bruin/geel. Heb je liever late oorlog Messerschmitts? Ga los en doe research, en maak je squadron zoals je zelf wilt! Op dit moment zijn de volgende vliegtuigen te verkrijgen:
- Britse RAF Supermarine Spitfire Mk.II
- Amerikaanse P-51D Mustangs
- Japanse Mitshubishi A6-M5 Zero’s
- Duitse Messerschmitt BF109e’s
- Russische Yakolev Yak-1s
Warlord heeft inmiddels ook al lichte jachtbommenwerpers en meer gevechtsvliegtuigen aangekondigd die rond juni 2018 verkrijgbaar zouden zijn. Persoonlijk hoop ik nog steeds erg op Corsairs en Lightnings! En Sturmovics! En Stucka’s! en en en….
Verder in de box
In de box “Blood Red Skies: Battle of Britain” zit alles wat je nodig hebt om te beginnen met spelen. Even wat extra aandacht aan de boekjes die je erbij krijgt. Alle drie de boekjes zijn vrij dun. Geen dik papier en voelt allicht wat goedkoper aan. De regels zelf zijn gelukkig een stuk beter opgesteld. Alles is helder, je kan alles vrij snel opzoeken en vinden en de gebruikte diagrammen om het spel te verhelderen passen er goed bij.
Het tweede boekje zijn scenario’s. Dit boekje geeft een aantal scenario’s weer die je met je vliegtuigen kan naspelen en beginnen als reconnaissance vlucht van Britten over Duits-bezet Frankijk, tot een grote skirmish boven de Cliffs of Dover. Iconisch en historisch en een leuk extratje.

Is alles dan perfect? Helaas niet alles. Het boekje “Advanced Rules” is wat minder. Deze mist de kwaliteit die de andere twee boekjes wel hebben. Zo zijn sommige plaatjes en icoontjes niet helemaal goed gerendeerd, en zijn nog wat blokkerig. De regels zelf zijn gelukkig vrij solide opgesteld en het is enkel een kleine irritatie, maar het voelt alsof het nog even snel naar de printer moest.
Conclusie
Tof spel! Simpel om te leren, moeilijk om te beheersen. Tactisch uitdagend en spannend. Het voelt zelden eenzijdig en er is altijd wel iets wat je kan doen om overwinning zeker te stellen. Met de duizenden verschillende missies die tijdens de tweede wereld oorlog gevlogen zijn door honderden verschillende toestellen kan BRS uitgroeien tot iets grandioos!
Blood Red Skies: The Battle of Britain is nu verkrijgbaar bij Tabletop Kingdom. Uitbereidingen van de 5 verschillende facties en alle Aces en dobbelstenen zijn ook verkrijgbaar.