
6 Karlov Manor Magic kaarten om op te letten!
Ravnica is in rep en roer; moord! Murders at Karlov Manor brengt weer een hele nieuwe lading kaarten die een veelbelovende Limited-omgeving kan worden. Hier licht ik een aantal interessants Draft-picks uit waar mijn oog meteen op viel tijdens de spoilers en na de prereleases van deze set.

Neighborhood Guardian
Elke set heeft bijna wel een aggressieve strategie in (vaak) rood of wit. In Karlov Manor is de 2-power-matters daar één van. Om dan door te duwen met je creatures zonder outclassed te raken door grote(re) bedreigingen aan de overkant, denk ik dat deze eenhoorn al snel de juiste extra’s biedt om door te komen.
Let er bijvoorbeeld op dat bij het maken van twee 1/1 tokens, je twee keer deze trigger krijgt en bijvoorbeeld op turn 3 kan aanvallen met een 4/4 eenhoorn! Er zitten aardig wat Dog token makers in Karlov Manor. Ook elke Disguise of Cloaked kaart die je neerlegt zorgt voor weer een bonus. Daarnaast zijn de Detective Tokens ook nog eens 2/2. Genoeg opties!
Met de juiste ondersteuning en extra draw, denk ik dat dit een goede toevoeging is om je deck te laten werken. Prima cost en prima ability voor wat je ervoor terug krijgt.

Furtive Courier
Heerlijke payoff voor het Clue deck en een degelijke threat om mee te spelen. De combinatie van zijn 3/2 samengaand met de loot-ability (draw en discard) én can’t be blocked maakt deze Merfolk een high pickup voor de blauwe decks. Filter je hand, damage en maar 3 mana; top!
Natuurlijk zijn er veel meer artifacts die er gesacrificed kunnen worden, los van Clue’s en dat maakt deze kaart ook weer speelbaar in andere formaten zoals Chaos (Treasures, Food etc.).
Ik kan er niet veel meer over zeggen eigenlijk, ik zie mezelf deze altijd spelen als ik het effect 5x of meer kan activeren. Zelfs zonder de “can’t be blocked”, zijn de basline stats in orde.
De Rare Equipment Cryptic Cloak lijkt zelfs erg op deze creature, alleen is die net wat anders in verband met het Cloaken van je top kaart van je deck en zichzelf kunnen terugsturen naar je hand voor meer voordeel. Stel je voor, je hebt ze allebei…

Case of the Stashed Skeleton
Dit leek me een van de makkelijkste Cases om op te lossen. Het enige wat er moet gebeuren is jouw Suspected skelet van de battlefield af. Hoe, maakt niet uit; sacrifice, damage, combat of gewoonweg suspect weghalen! Er zijn pakweg zes effecten op commons en uncommons die sacrificen of iets terugsturen naar je hand. Let erop tijdens het bouwen van je deck.
Prima 2-drop als 2/1 menace beest en lategame een Demonic Tutor (search for a card + in your hand) als eindresultaat? Sign me up! Zoek jouw bom in je deck op of heb je toevallig removal nodig, Skelliecase regelt het! Ik zou deze vrij hoog picken in een Draft.

Case of the Crimson Pulse
Om nog maar even verder te gaan op uitzonderlijke zaken: deze Case is natuurlijk heerlijk om te spelen in een deck waar je hand sneller leeg is. Maar denk ook aan het vrijwillig vullen van je graveyard voor Collect Evidence effecten, met het discarden van kaarten. Uiteindelijk als de zaak opgelost is, vul je opnieuw je hand aan voor komende beurt, elke beurt!
Slechts drie mana voor een niet al te moeilijke Solve, mits in het juiste deck, komt voor mij over als een topkaart om te spelen. Het lukt denk ik soms zelfs om dezelfde beurt dat je de Case speelt, de kaart te Solven als je bijvoorbeeld opvolgt met een land + 1-drop creature na de draw two van hrt eerste effect.
Ik heb mezelf wel gemilled (geen kaarten meer in je deck) per ongeluk tijdens de prerelease, dus zorg voor een backup indien de game wat langer duurt dan verwacht, zoals de Disguise cat die een permanent terughaalt naar je hand of een simpele removalspreuk. Je pakt immers drie kaarten per beurt…

Rubblebelt Maverick
Op het eerste gezicht lijkt deze kaart niet heel spannend, maar vervult deze 1/1 eigenlijk heel veel rollen. Ten eerste: het is een Detective voor je Detective-matters kaarten. Ten tweede vult hij zeer waarschijnlijk je graveyard voor collect evidence. Als derde punt doet hij ook iets vanuit de graveyard voor weinig mana, wat weer werkt met verschillende “whenever a creature card leaves your graveyard”-triggers. Ook voor andere zelf-mill effecten, is het altijd beter om nog een extra counter te kunnen uitdelen. Als vierde punt past hij ook in de power 2 or less archetype, al is dat iets meer rood-wit georiënteerd.
Zie de Maverick ook als: je kan graven naar bijvoorbeeld landjes als je die toch echt moet gaan pakken in het spel, of juist andersom: dump overtollig land. Not bad!

Insidious Roots
Als laatste leek mij deze enchantment echt crazy, als het een beetje goed bij elkaar komt tijdens je Draft. Let erop dat het specifiek zegt Creature Tokens, dus Clues tappen helaas niet voor mana. Dan alsnog zijn er talloze kaarten die Thopters, Detectives en zelfs Dogs maken (met nog een paar andere types). Het sterkste deel is echter natuurlijk de tweede clausule van het maken van de plant tokens.
Je zult waarschijnlijk wel veel kleuren spelen als je de rood-blauwe thopter makers hierbij wilt hebben, maar een Sultai combinatie (groen-zwart-blauw) lijkt mij het meest voor de hand liggend. Zo heb je ook genoeg collect evidence en zelf-mill om continu planten te laten maken en groeien. Orzhov wit-zwart heeft ook een aantal 1/1 Spirit makers, maar legendary Teysa en Kaya zijn Rare en Mythic, dus wat lastiger te vinden.
Mocht je er ooit twee spelen, samen met bijvoorbeeld een twee- of drietal Rubblebelt Mavericks van hierboven, ben je goed op weg om plantaardige dingen te doen!
Let’s try it!
Zoals altijd, komt het aan op je kaarten in je pack tijdens de Draft en zeker met de extra variatie in de nieuwe Play Boosters, is bijna alles mogelijk. Draft mee op de vrijdagavond en laat zien wat Murders at Karlov Manor mogelijk maakt. Tot dan!
Let op: dit is een eigen mening gebaseerd op eigen ervaringen op Friday Night Magics, MTG Arena, Drafts en bekeken video’s van MTG games. Dit is niet per se de visie of mening van Tabletop Kingdom.


